RESIDUS - Luxury that doesn’t f*ck up our planet – Dots

RESIDUS - Luxury that doesn’t f*ck up our planet

RESIDUS - Luxury that doesn’t f*ck up our planet
Julkaistu

Tämä slogan sopii täydellisesti kuvaamaan meidän Dotsilaisten ajatusmaailmaa jo pidemmältä ajalta. Jo vuosia sitten etsimme valikoimiimme eettiseti  ja ekologisesti tuotettuja brändejä, mikä ei niihin aikoihin ollut ihan helppoa. Tarjolla oli muotibrändejä tai vaihtoehtoisesti ekologiasia brändejä, toiset menivät muoti ja tyyli edellä ja toiset taas ekologisuus ja eettisyys edellä...

Me taas halusimme Dotsissa molemmat! Nykyään maailmalta löytyy mahtavia brändejä jotka osaavat yhdistää kaikki meille tärkeät elementit. Design, laatu, eettisyys ja ekologisuus. Viime vuosina olemmekin saaneet valikoimiimme ison joukon näitä upeita vastuullisia brändejä joiden design ja laatu saa meidät huokailemaan ihastuksesta. 

Viime viikolla esittelimmekin teille tämän syksyn uutuuksista ensimmäisen JUST FEMALEN. Nyt on vuorossa – RESIDUS. Tämä skandinaavinen naapurimaan brändi ihastutti meidät vastuullisella toiminnallaan ja innovatiivisella ajattelullaan!

Residus on vuonna 2016 perustettu ruotsalainen brändi, jonka visio perustuu hyvin vahvasti vastuullisuuteen ja kierrätyskulttuuriin. Brändin takana toimii naisenerginen duo - perustaja Elin Mohlander ja suunnittelija Evalena Jonsson. Naiset jakavat yhteisen intohimon eettistä, vastuullista ja kierrätettävää muotia kohtaan. Residuksen ykköstavoite onkin tehdä kauniita ja pitkäikäisiä vaatteita, joista on mahdollisimman pieni rasite maapallolle, niin ihmisille kuin ympäristölle. Mohlander uskoo myös vahvasti läpinäkyvyyteen ja näkee sen olevan muodin tulevaisuutta. Siihen liittyen Residus onkin onnistunut tuomaan markkinoille tänä syksynä jotain todella hienoa! Kerromme siitä lisää tekstin lopussa.

Residuksen alkutaipaleella suunnittelutyö perustui lähinnä erilaisiin mekkoihin, mutta he ovat myöhemmin laajentaneet valikoimaansa mm. housuasuihin ja erilaisiin yläosiin. Näitä nyt saatavilla Dotsista! <3 Residuksen tyyliä voisi kuvailla hyvin skandinaaviseksi ja hillityksi. Hillityllä tarkoitamme klassisia malleja ja rauhallisia värimaailmoja. Tällä tavoin on onnistuttu luomaan hyvin yhtenäinen design mikä muuntuu helposti sesongista toiseen. Täydellistä slow fashionia! Suunnittelijanaiset kertovat mekkojen olevan yhä mallistojen pääfokuksena, mutta he pyrkivät laajentamaan valikoimaansa asiakkaiden toivomusten mukaan. Naiset kuitenkin korostavat, että kaikki mitä Residuksella tehdään, tehdään sekä ympäristön että brändin etujen mukaisesti, eikä vain jomman kumman. Siitä ei tingitä. Tästä johtuen kaikenlaisten tuotteiden valmistaminen ei ole Residuksen arvojen mukaista, ja siten mahdollista.

 

Residus pyrkii erityisesti taistelemaan muodin massatuotantoa vastaan, ja he tuovat esiin hälyttäviä faktoja alasta omilla sivuillaan. Tässä niistä muutama poiminta. Niin kutsutut fast fashion -valmistajat tuovat markkinoille noin 52 minimallistoa vuodessa. Tämä tarkoittaa uutta mallistoa vuoden jokaiselle viikolle. Nämä mallistot ovat suunniteltu lähes kertakäyttöiseksi, eli ne ovat valmistettu halvalla ja nopeasti. Tämän takia olemme ajautuneet tilanteeseen missä keskivertokuluttaja ostaa 400% enemmän vaatteita nyt kuin 20 vuotta sitten. Vaatetuotteita valmistetaan n. 100 miljardia kappaletta vuodessa. Nämä luvut ovat pysäyttäviä… Puhumattakaan siitä miten paljon haitallisia myrkkyjä ja muita päästöjä valuu luontoon tämän kaiken seurauksena. Huhhuh. Residus pyrkiikin omalla toiminnallaan hidastamaan tätä nopean muodin kulttuuria. He tarjoavat ainoastaan neljä mallistoa vuodessa ja käyttävät yksinomaan laadukkaita ja vastuullisia materiaaleja.

Materiaalit, joita Residus suurimmaksi osaksi käyttää ovat ylijäämää vaatetehtailta ja muilta valmistajilta. Sen lisäksi, ylijäämämateriaalin rajoittuneen saatavuuden takia, he käyttävät GOTS (Global Organic Textile Standard) ja OEKO-TEX (Sustainable Textile Production) sertifioituja materiaaleja. Nämä sertifikaatit takaavat ympäristöystävällisen ja eettisen materiaalivalmistusprosessin. Esimerkkejä näistä materiaaleista ovat mm. ecovero, tencel, FSC kuitu ja pellava.

 

Tämä kaikki kuulostaa hienolta ja juuri meidän arvojen mukaiselta, mutta syy sille miksi Residus oli aivan PAKKO saada Dotsiin oli tämä: Residuksen koko 2020 syysmalliston tuotteiden toimitusketjut ovat 100% jäljitettäviä! Kyllä luit oikein, 100% jäljitettäviä. Residus on painattanut QR-koodin jokaisen tuotteensa pesulappuun mistä ne on helppo skannata, oli tuote sitten ostettu uutena tai käytettynä. Skannattuasi koodin älypuhelimellasi, sinulle aukeaa uusi sivu mistä näet koko tuotteen toimitusketjun värjäyksestä pakkaamiseen asti! MAHTAVAA!

Nyt vain älypuhelin kouraan ja tutkimusmatkalle Dotsiin! :)

Tuotteiden toimitusketjut ovat usein vaiettu salaisuus muotimaailmassa ja täydellistä läpinäkyvyyttä on haastava saavuttaa, Residus on kuitenkin sen tehnyt. 100% läpinäkyvä toimitusketju mahdollistaa inhimilliset olot kaikille alalla työskenteleville ihmiselle ja minimaaliset haitat ympäristölle. Se tarjoaa myös luottamusta brändin sanoihin ja imagoon. Me Dotsissa toivomme, että tämä Residuksen esimerkki johtaisi kohti koko alan kattavaa asennemuutosta!

 

Mitä voimme seuraavaksi odottaa nuorelta Residukselta? Varmasti vaikka mitä.

He panostavat jatkuvasti eettiseen ja innovatiivisen suunnitteluun, ja pyrkivät olemaan vastuullisen muodin edelläkävijöitä. Yksi hieno uutinen on se, että heillä on tavoitteena tuoda markkinoille täysin hiilineutraaleja tuotteita keväällä 2021. Me emme ainakaan malta odottaa!

 

PSST! 

Kaikki Residuksen tuotteet nyt -15% kivijalkamyymälöissä ja verkkokaupassa!

Kampanja on voimassa ti 22.9 - to 24.9.2020.

 

Aurinkoista syysviikkoa kaikille Dots Babeille!

Hei!

Liity postituslistallemme